Välkommen till Apix blogg

Här skriver vi om sånt som händer i e-fakturavärlden, hos oss eller bara sånt som vi tycker är roligt.

Accountor köper hela aktiekapitalet i Apix Messaging

04/07/2021

Accountor, en leverantör av finansiella tjänster, personaladministrationstjänster och mjukvara, har förvärvat hela aktiekapitalet i Apix Messaging AB:s moderbolag, finländska Apix Messaging Oy, och därmed även i Apix svenska verksamhet.

För våra kunder och partners fortsätter vår verksamhet efter förvärvet som tidigare. Apix kommer att fortsätta under sitt tidigare namn som ett oberoende företag inom Accountor Group. Företagets ledning och personal kommer att fortsätta arbeta i sina nuvarande positioner. Våra produkter, kontrakt, tjänster och övrig verksamhet är oförändrade och förvärvet kräver inga åtgärder från våra kunder och partners.

Vi kommer att fortsätta fokusera på våra kärnområden, dvs. fakturatransaktions- och meddelandetjänster relaterade till automatisering av ordrar och logistikkedjor. Vår affärsmodell som operatör av digitala affärstransaktioner är baserad på ett starkt partnerskap med olika system och tjänsteleverantörer. Denna samarbetsmodell kommer att fortsätta med alla våra partners och kunder precis som tidigare.

Förvärvet ger nu Apix en möjlighet att investera ännu mer i tillväxt och utveckling som en strategisk del av Accountors satsning på SME-sektorn.

För våra kunder kommer Apix i framtiden, som en del av Accountor Group, att ha bättre möjligheter att stärka sin position i alla nordiska länder, och i synnerhet på den svenska marknaden.

Ha en fortsatt fin vår!

Peter Törnroth

För mer information:

Peter Törnroth, VD Apix Messaging AB, peter.tornroth@apixmessaging.se, +46(0)70 314 305

Läs mer>

Webinarie-inspelning: Systemintegration mot e-fakturatjänster

05/25/2020

Apix Messagings Patrik Ehrnsten höll i förra veckan ett webinarie med lite mer teknisk inriktning, riktat främst mot den som är intresserad av att sätta upp en e-fakturalösning i sitt eget affärssystem. Här finns hela inspelningen att se.

Läs mer>

Kundcase: Frilans Finans

05/12/2020
FF-logo-1 (2) Frilans Finans är Sveriges största egenanställningsföretag, som gör det möjligt att på ett tryggt och enkelt sätt fakturera utan eget företag. Många som drömmer om att ”starta eget” kommer aldrig igång pga den administration, t ex redovisning, bokföring och momsinbetalningar, som företagande innebär. Som egenanställd hittar man själv sina uppdrag, förhandlar med kunderna och fakturerar när uppdraget är utfört genom Frilans Finans. Fem dagar senare får man lön direkt in på skattekontot, skattad och klar. Frilans Finans sköter allt från försäkringar till inkasso och redovisning mot Skatteverket. Sedan starten 1999 har fler än 70 000 egenanställda, inom nästan alla typer av branscher, fakturerat utan eget företag. Läs mer om hur det fungerar på Frilans Finans.

När lagen om obligatorisk e-faktura till offentlig sektor kom 2019 behövde Frilans Finans liksom många andra företag i Sverige kunna skicka e-fakturor till offentlig sektor, men företaget blickade ännu längre framåt och såg stora möjligheter i att kunna skicka e-fakturor till alla kunder som vill ta emot såna. Att hålla reda på vem som ska ta emot vad kan dock vara tidskrävande, och här kom Apix Messaging in i bilden.

Frilans Finans bad Apix om att på ett smart sätt kunna utnyttja de möjligheter som finns för att maximera antalet e-fakturor, samtidigt som de helt sömlöst ville kunna nå även mottagare som inte ännu kan ta emot sådana. Fakturorna ska alltid komma fram och kostnaderna ska sjunka både på kort och lång sikt. Det är framsynt och så kommer de flesta företag arbeta i framtiden, säger Peter Törnroth, VD på Apix Messaging.

Istället för att fokusera på vilken kund ska ta emot vilken sorts faktura, skickar Frilans Finans alla sina fakturor till Apix Messaging, som sedan med sin automatiska tjänst ser till att fakturorna skickas som e-faktura eller brev, oavsett om det är PEPPOL eller något annat nätverk som används, och oavsett om det är i Sverige eller till utlandet.

– APIX har hjälpt oss öka säkerheten i faktura utskicken och har också bidragit till att öka vår effektivitet då vi inte längre behöver lägga tid på att själva kuvertera och posta våra fakturor, säger Lars Bengtsson, CFO på Frilans Finans.

 

 

Läs mer>

Webinarie: Systemintegration mot e-fakturatjänster

05/11/2020

Välkommen till Apix Messagings nästa webinarie, den 19:e maj klockan 10:00.

Den här gången kommer vi att tala om möjligheter och fallgropar när man bygger en e-fakturalösning i sitt affärssystem. Apix har erfarenhet av integrationer mot över 100 olika affärssystem i Norden och i detta webinarie kommer vi dela med oss av dessa erfarenheter.

Vi kommer bl.a. att tala om:

  • Format och fakturainnehåll
  • Transportprotokoll, API:er samt tilläggstjänster
  • Hur man kombinerar e-fakturatjänsten med pappers- och PDF-fakturor, både vad gäller kund- som leverantörsfakturor
  • Typfall och saker att undvika under utveckling och underhåll
  • Hur ser framtiden ut?
  • Med mera

Anmäl er till webinariet här. Vi kommer självklart som vanligt spela in och lägga ut webinarieinspelningen på vår hemsida i efterhand.

Webinariet kommer att hållas av Patrik Ehrnsten, Projektledare på Apix Messaging.

Läs mer>

Magenta är nu partner med Apix

05/05/2020

Apix får hela tiden nya partners, vars kunder kan skicka och ta emot e-fakturor på ett smart och enkelt sätt. Det senaste tillskottet är ekonomisystemet Magenta. Magentas kunder kan både skicka och ta emot e-fakturor, brev och email direkt i sitt system, tack vare Apix integrerade tjänst.

Vi är alltid lika glada att kunna välkomna nya system till vårt nätverk. Läs mer om hur man går till väga på Magentas hemsida.

Magenta1d Läs mer>

Webinarieinspelning: Ta e-fakturan till nästa nivå – automatisera dina kunders fakturahantering

04/29/2020

Vårt webinarie från i början av april kan nu ses här. Webinariet riktar sig främst till systemutvecklare och -ägare som vill veta hur man tar e-fakturan till nästa steg och helt låter Apix hantera fakturaflödet, medan kunderna kan fokusera på det de vill – att skicka och ta emot fakturor.

Ämnena som vi talar om i detta webinarie:

  • E-fakturan i Sverige – en kort genomgång av var vi står
  • Hur man enkelt ökar antalet e-fakturor
  • Hur man kan automatisera och förenkla hela sitt fakturaflöde
  • Smarta sätt att koppla på nya tjänster

Tack till alla som deltog och varmt välkomna tillbaka till våra kommande webinarier.

Läs mer>
Categories: Other